Annons:
Etikettannat-babbel-ot
Läst 872 ggr
Turast
8/31/16, 8:57 PM

Jobbigaste och lättaste ..?

Vad har varit/är det jobbigaste/svåraste och det lättaste med din valp/unghund? 

Kanske har ni inte haft några problem med koppelgående, men jätteproblem med lösträning? Eller svårt med ensamhetsträning men lätt med passivitet? 

Shoot!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
alltidnordin
8/31/16, 9:20 PM
#1

Det lättaste för oss har faktiskt varit ensamhetsträningen, den har fungerat sedan dag ett och inga bakslag alls. Min fyller 1 år om några veckor och lämnas ca 4 timmar tre dagar gånger i veckan🙂

Det svåraste har nog faktiskt varit unghundsperioden utomhus, med nya dofter, könsmognad och liknande. Men han har alltid skött sig så, inga dumheter, bara att han tappat öronen under sommaren 😉

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

jenmjao
9/1/16, 10:21 AM
#2

Hahahahaha, Ja det svåraste för mig har varit ensamhetsträningen, Passivitet (vid andra hundar), dragande i koppel (kom nyligen) och typ allt annat viktigt dom ska kunna 😂
Det lättaste för mig var att lära honom att inte bita mig (notera mig, andra är fortfarande roliga att bita), Att lära honom "nej/ajaj" när han gjorde fel (var redan som han kunde orden och förstod att dom inte var något bra). Han har inte heller visat några "könsmognad" grejer ännu vilket jag njuuuuuter av (han är 7månader).

Changrila
9/1/16, 10:55 AM
#3

Med förra valpen: lätt med rumsrenhet, koppelgående, hantering och att följa med på alla möjliga äventyr utan att det varit någon stor sak. Skitsvårt med inkallning att hålla henne från att äta upp hemmet och Ensamhetsträning och lite annat. Nuvarande unghunden: otroligt lätt med inkallning och Ensamhetsträning (min iPad vill absolut skriva det med stor bokstav…), lätt med andra hundar och alltid glad. Svårare med hantering och rumsrenheten. Märks att jag ändrade lite i tänket kring valpuppfostran från valp 1 till valp 2 :p Valp 2 ser jag som en otroligt enkel hund. Valp 1 fick mig att gråtande ringa till uppfödaren ibland för att jag var så less och frustrerad när inget fungerade.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

ifoundnemo
9/1/16, 5:09 PM
#4

Första hunden (vuxen nu): svårast var koppelträning och lättast var ensamhetsträning :)

Andra hunden (unghund): svårast med hundmöten (skäller för att han blir så glad) och lättast rumsrenhet :)

Odietamo
9/2/16, 5:11 PM
#5

Svåraste är än så länge ensamträningen även om den går framåt. Lättast har varit lösgående, inkallning då han alltid vill dit man är och håller sig nära.

nadilda
9/2/16, 6:53 PM
#6

Helt klart ensamhetsträningen, den har verkligen varit hemsk! Har mått riktigt dåligt över det i perioder. Idag slog vi dock nytt rekord, 2,5 timmar utan att hon ylade och stressade upp sig!! Men har tagit över ett år att komma hit, för någon månad sen funkade det max en timme. Det lättaste har varit miljöträningen och få henne att fokusera på mig och kunna träna i stressade miljöer. Folk har blivit riktigt impade över hur hon tar precis allt med en klackspark.

Annons:
Frida B
9/2/16, 11:42 PM
#7

Svårast är ensamhetsträningen. Vilket är riktigt jobbigt då jag kommer behöva ha med honom på jobbet snart och där måste han kunna vara ensam. Lättast har varit… Hantering och träningsmotivationen. Man kan kolla tänder, öron, känna och klämma och dra och sträcka i ben, klippa klor osv och han bara står/ligger där. Oavsett vem som gör det. Och sen gör han vad som helst för en liten godisbit haha.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

ipopuma
9/3/16, 8:32 AM
#8

Den lilla var superlätt i all vardag. Men jobbig i träning o miljöer. Den stora var jobbig i all vardag men lätt i träning o miljöer Jaggan har faktiskt varit relativt lätt. Hon kan vara jobbigt glad hahahahahaha. Fast tror man är van vid Puh där allt kändes som "skjut mig" o då när man jämför känns det inte så farligt.

belliiboii
9/4/16, 8:50 AM
#9

Lättaste: Ensamhetsträningen, på någon vecka kunde vi lämna han i 2-3 timmar utan problem. Nu kan vi lämna han i 4/5/6 timmar själv utan problem.

Svåraste: BOKSTAVLIGT TALAT ALLT ANNAT HAHAHA

Oliviahack
9/18/16, 11:05 AM
#10

Hm jag har säkert förträngt det som var jobbigt men tyckte att min hund var enkel i allt. Och hon är fortfarande väldigt enkel. Perfekt för mig som är förstagångs ägare på en hund (vi har haft i familjen men ingen helt egen). Mycket handlar om att läsa av sin hund och hon har varit enkel med att visa olika saker. Alla är ju olika.

Upp till toppen
Annons: