Annons:
Etikettproblembeteenden
Läst 1073 ggr
Fialiten
2016-07-25 15:58

Spökåldern? Prazsky Krysarik

För lite mer än en vecka sen hämtade jag och min sambo vår lilla Prazsky, 6,5 månad gammal. Hela resan hem var han lugn och när vi stannade för promenader gick han fint i kopplet. Vi kom hem och på promenaderna hemma började han skälla på andra hundar. Men när vi passerat så gick han åter fint i kopplet. Men så över en natt började han skälla på ALLT! Hundar, cyklar, gående och ibland bara ut i tomma intet. Uppfödare säger att han aldrig betett sig så hos henne. Vi försöker avleda honom med godis och ger honom beröm när han söker kontakt. men när han väl börjat att skälla är allting lönlöst. Förstår ju att vi behöver träna och att han bara varit här så kort tid. Men eftersom att det förändrades över en natt och han håller på att bli könsmogen började jag fundera på om han har kommit in i spökåldern? Har ni några erfarenheter av spökåldern? Hur länge håller det på? Bör vi tänka på Något speciellt? Eller är det helt enkelt något annat som vi gör fel? Hemma är han hur lugn och gosig som helst men kan skälla när någon går förbi precis utanför fönstret men tystnar oftast om vi säger åt honom. Grannarnas ungar är rädda och vi vågar knappt gå ut med honom eftersom att han bara skäller och drar och blir alldeles vild. Det är som att han blir ett vilddjur så fort han börjar skälla och som att han slår av mig och min sambo helt. kan det bli bättre om han får träffa nya människor och andra hundar? eller bör vi låta bli? Alla tips mottages tacksamt!

Annons:
jenmjao
2016-07-25 16:05
#1

Min tik är en schäfer/labrador korsning hon var sådär emot allt ifrån 6-8månader fram till 2-2½års ålder.
Dock en stor ras, och eran bör mogna snabbare, Jag skvallertränade (jag prövade allt innan). Det funkar inte så snabbt, man kan integå förbi hundar direkt, eller cyklar, mopeder, bilar, eller vad hunden än reagerar på, Men det funkar! Man måste börja på håll, du märker själv när din hund släpper all fokus på din existens eller inte, Och när hunden uppmärksammar dig ge godis/leksak och backa bakåt ifrån målet hunden ser (t.ex den andra hunden). Och ja, det är svårt när man skvallrar på typ 20saker samtidigt, men det går, Min hund är ett levande bevis, Ha tid och tålamod, det kommer absolut lösa sig. Kan också vara att han är ovan med er?

Fialiten
2016-07-25 16:10
#2

Så pass länge?! Hoppas att det går över snabbare för våran lilla vilde :) Vi jobbar med skvallertidning och jag hoppas att det ska fungera när vi har tränat lite mer. Har ju som sagt bara gått drygt en vecka än så länge så ska inte ställa för höga krav. Men problemet är ju hur jag ska kunna hålla avstånd från cyklar och gående. Helt plötsligt dyker dom ju bara upp på vägen när vi är ute och går. Och då är dom ju precis inpå oss.

jenmjao
2016-07-25 17:03
#3

Det är omöjligt att hålla avstånd 100% under träningen, Men det går att undvika på vissa sätt eller bara låta saken ske och "misslyckas" medans den sker för att få starta om efter. Det är bättre än inget :) Jag kunde omöjligt undvika alla hundar, jag gick bara åt sidan på gräsplätt och stod tills dom var förbi och min hund var klar, sen utnyttjade jag hunden efter den hade gått förbi istället (alltså gick emot den tills min hund reagera, bvacka och gav godis när hon fokusera på mig).
Min hund gjorde utfall emot människor som tittade på henne, barn, barn med bollar (kan fortfarande ske), Katter (sker fortfarande), Hundar, hästar, cyklar, mopeder, vissa bilar som körde emot oss (på parkering), rullatorer, rullstolar, skateboards, sparkcyklar, Kanske något mer minns inte just nu, Men det som är kvar är vissa hundar, Barn med just bollar (det är bollen hon vill ha) och katter som hon verkligen verkligen inte tål.

Majken!
2016-07-26 08:27
#4

Ni har ingen som helst relation, ut och gör saker tillsammans med er nya hund. Alla stärkande saker kommer hjälpa er, hunden ska tjäna på att lyssna och följa er. Fokusera inte på att hunden beter sig illa, titta över vad ni kan göra tillsammans med hunden. Den hunden har garanterat gapat och betett sig hos uppfödaren också, det är en typ av hund som är högljudd.

Hjälp hunden genom att vara tydlig med vad som är rätt beteende och vad som är fel, ta över ansvaret från hunden och var trygga och tydliga.

Fialiten
2016-07-26 11:40
#5

Hur gör jag för att visa vad som är fel då? Rätt förstår jag, beröm och belöning. Men jag tycker det är svårt att veta hur jag ska visa att han gör fel? Speciellt när han blockerar mig. Då når ju ingenting fram.

jenmjao
2016-07-26 11:57
#6

#5 Jag kan svara ifrån hur jag visar hur mina egna hundar hur dom gör fel så kan #4 Svara för hur hon(?) gör. 
Jag ställer mig framför hunden och väntar/tvingar hunden att sitta och söka ögonkontakt innan jag går, Då har jag 2 stora hundar. DU kan blocka hans sikt och få han att fokusera på dig, Men det tar absolut tid i början, Att börja peta på honom och försöka avbryta beteendet fysiskt vid "anfall" eller innan anfall kan bara hetsa hunden, Det hetsade min tik och hon blev en miljon gånger värre. 
Jag kör att blockera sikten och vänta ut/tvinga in rätt beteende i min Malinois valp, Eller avleda med godis/leksak, Det beror helt på hur situationen ser ut och hur mycket energi/fokus han har på mig i stunden, Är detta eran första hund? Ser ni INNAN han gör utfall eller är det svårt för er att se och läsa av?

Annons:
Fialiten
2016-07-26 19:49
#7

Det är vår första hund det här. Så Google är min bästa vän nu kan man ju säga :) han reagerar ju på allt som rör sig så jag vet ju att så fort det kommer något som rör sig kommer han göra anfall. Så då försöker jag gå åt sidan och avleda honom men godis. Ibland går det att locka med en godisbit men när personen/föremålet kommer för nära så dissar han godiset och gör utfall och skäller. Försöker ställa mig framför honom och hålla kopplet bakom mig och blocka hans sikt vilket slutar med att han står på bakbenen i selen och skäller allt vad han har. I dagsläget går jag bara vidare med honom när personen eller vad det nu är passerat. Och då är han fortfarande uppe i varv och går och smågläffser och är extra känslig för om det skulle dyka upp något mer i rörelse och om det gör det så funkar inte godis alls utan då går han upp i varv direkt.

Upp till toppen
Annons: