Annons:
Etikettträning
Läst 1737 ggr
julia12313
6/14/16, 2:07 PM

Passivitetsträning

Hej! 

Nu har jag äntligen fått hem min valp och det mesta har verkligen gått bra. Dock finns det något som jag känner mig lite kluven i, och det är passivitetsträning.

Det finns sjukt mycket litteratur kring det och olika sätt att "deala" med en valp som har svårt att varva ner, men jag vet inte hur jag ska gå tillväga. Många skriver om hur det lönar sig att "tvångsgosa" med valpen - dvs. hålla fast den milt men stadigt hur mycket de än försöker lirka sig loss tills dom lugnat ner sig. Vissa skriver också om att man ska klickerträna passivitet - dvs. vänta tills valpen är lugn och då belöna och klicka beteendet.

Dessa sätt verkar vara populära men det känns så påtvingat?  Vill ju ha en hund som inte känner sig tvungen att lugna ner sig i ett visst grepp eller en hund som ser lugn ut men i själva verket så går hjärnan på helvarv och väntar på en belöning.. Eller är det inte så?

Har också hört att man bara ska få valpen att finna sig i det lugna om man tex. sätter sig någonstans under promenaden, utan belöningar.

Så min fråga är alltså, hur tränar man bäst passivitet? Och upplever ni att hunden ligger och väntar på belöningen om man nu väljer att träna så?

Förlåt för rörigt inlägg 😇

Annons:
jenmjao
6/14/16, 2:14 PM
#1

jag vill också veta hur "man gör" eller hur man ska förklara, Jag har en 5årig tik som inte ens är passivitetstränad. Men jag tränar båda hundarna på det just nu, Min tik sitter fint och väntar utanför butiker OM den jag är med går in och handlar, annars är hon förjäklig.

Min valp är ganska lugn trots att ingen vidare träning hunnit ske. Det jag hört är att man ska gå till platser, ställen, med mycket ljud, folk och djur och bara sitta och totalt ignorera hunden?

Men nyligen kollade jag på klipp när en tjej tränar sina hundar och då såg jag att när hon tränade sin äldre hund (hon hade en äldre och en valp) så hade hon bett valpen lägga sig och vänta och då och då gav hon valpen godis trots att hon tränade med den äldre hunden, det tänkte jag testa just med träningen och få "göra saker ifred med en hund i taget". 

Men utomhus har jag fortfarande ingen aning om vad jag ska göra, valpen sköter det mesta själv, men inte tiken.

Fisherling
6/14/16, 3:20 PM
#2

Att klickerträna passivitet kan leda till "aktiv passivitet". Hunden ligger kanske ner, är tyst, men är helt aktiv och väntar på belöning. Det motarbetar liksom konceptet passivitetsträning.

Jag körde "tvångsgos" med Tinja för att hon skulle lära sig att man är lugn och stilla i famnen, att det inte är farligt att hållas fast. Första gången tog det en och en halv timme med tjut, pip, bitande och ormande innan hon lugnade sig och drog en djup suck - då fick hon gå. Andra gången tog det 40 minuter. Tredje gången 20 minuter ect ect. Det var skitjobbigt, men det lönade sig verkligen. Hon är lugn och stilla om man håller henne i famnen, vilket är väldigt viktigt eftersom jag  till exempel måste bära henne när vi åker rulltrappa. Hon lägger helt enkelt huvudet på axeln och chillar tills jag släpper ner henne.

Utöver det satte jag mig ofta nere på tågstationen jag bor vid, tog med en filt och en bok och bara var. Gjorde samma vid lekparken, vid kolonilotterna, ute på grillplatsen ect ect. Bara lät henne vara på sin filt med koppel på, försökte hon ta sig därifrån visade jag bara tillbaka henne. Jag ignorerade eventuella pip och lekinviter, bara suckade, gäspade, visade att nu har vi tråkigt. När hon väl lagt sig ner strök jag henne lugnt, pratade lite mjukt. Hon har inga problem att lägga sig och vila även i stökiga situationer. Sov hela tågresan ner till Göteborg till exempel :P

parsley
6/14/16, 8:14 PM
#3

Vid vilken ålder är det lämpligt att börja passivitetsträna?

Fisherling
6/14/16, 8:17 PM
#4

#3 Innan 16 veckor är den bästa perioden att miljö- socialträna, antar att det är ett bra fönster för passivitetsträning också. Ser inte varför man inte skulle kunna börja direkt.. Men man lär vara beredd på att jaga bort folk som vill klappa på söta valpen.

Upp till toppen
Annons: