Annons:
Etikettkost-hälsa
Läst 9585 ggr
hejsvejshund
2016-06-03 15:34

Hund med grå hud och utslag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hej

Min hund är 1,5 år och har de senaste månaderna haft konstiga ustlag, som bilderna ovan. Han har kliat sig väldigt mycket, stannar på promenaderna för att klia sig. Han har blivit grå i huden på vissa ställen, tex armar, huvud, öron, ljumskar och på de ställena utslagen kommer på. Efter utslagen mjällar han oxå. Veterinären trodde rävskabb? De tog däremot inget blodprov eller något för att bekräfta det utan satte direkt in behandling. Kan det verkligen vara det? Han har fått bravecto i mars, jag tror utslagen började i februari? Om jag minns rätt, bravecto kan väl inte ge dessa utslag? 

Tacksam för svar

Annons:
crins
2016-06-03 16:11
#1

Kan definitivt vara rävskabb! Symtom hos hund beskrivs som håravfall och starkt kliande beläggningar ytterörats kanter, rodnad och klåda på utsidorna av armbågar och haser, kan även ge symtom på andra ställen, är hunden nyligen badad eller behandlad, så är det omöjligt påvisa hitta några parasiter i hudskrapet! Jag har en vän som fick rävskabb en gång på sin hund! Men efter behandling blev den frisk igen, om jag inte minns fel blev hans öron lite gråaktiga! Sedan kan unga indevider få demodex, hårsäckkvalster, men denna parasit är de flesta hundar bärare av och det är endast djur med nedsatt immunförsvar som kan få symtom på demodex, det är ofta hundar från 6mån ålder, som får symtom hårlösa, ofta gråaktigt pigmenterade måttligt kliande hudförändringar, i ansiktet och runt ögonen. Hos gamla indevider kan det förekomma lokalt på tassarna. Unga indevider kan också ha generella hudangrepp som kan vara svårbehandlat!

Rask
2016-07-18 22:04
#2

Mina två tikar har fått utslag som troligtvis beror på bravecto vi gav dem för ca 1 månad sedan, men deras utslag kliar inte.

Upp till toppen
Annons: