Annons:
Etiketthormoner-och-uppväxt
Läst 564 ggr
Gruffs_matte
2016-04-27 13:36

Kastrering

Har en hane på snart 5 månader, vill höra för och nackdelar med kastrering? 😊

Annons:
Mysisa
2016-04-27 21:41
#1

Nackdelar: *risk för fetma *Överväxt , om kastreringen sker före hunden är färdig växt . *Risk för agresivitet och/eller passivitet *Socialt utanförskap , kan bli aggsresivt bemött av andra hundar . *Risker som förerligger vid sökning *ökad risk för skellet cancer *en kastrat får inte delta på utställning *risk för inkontinens Fördelar: *hunden kan inte producera valpar, men kan fortfarande para

minavitas.wix.com/kennel

Gruffs_matte
2016-04-27 22:14
#2

Oj! Vilka nackdelar, det visste jag faktiskt inte… Det tåls ju att fundera på då alltså :-/

alltidnordin
2016-04-27 22:22
#3

Jag har en hane på snart 8 månader, kommer inte kastrera honom så länge han inte lider av exempelvis löptikar 🙂

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Mysisa
2016-04-27 22:32
#4

Jag personligen ser ingen anledning att kastrera om det inte föreligger medicinsk orsak. Sexuell stress kan vara orsaken att kastrera men då måste man ha i åtanke att det kanske inte hjälper då sexuell stress kan vara ett inlärt beteende

minavitas.wix.com/kennel

jenmjao
2016-05-07 10:03
#6

Jag har en malinois hane på 15veckor och jag tänkte kastrera honom (hoppas det är okej att jag skriver i denna tråden istället för att skapa en ny). Jag har velat skapa en sådan här tråd för att veta för och nackdelar, jag har hört att om man gör det tidigt brukar hunden förlora alla sexuella känslor och typ behålla sin "valpighet"?
Jag har en schäfer labrador tik på 5år, samt alla mina vänner/grannar har tikar varav EN är steriliserad pga sjukdom, men jag tror inte att jag kan ha en okastrerad hane på det viset så jag tror tyvärr att jag blir så illa tvungen, vad är det VÄRSTA som kan ske i båda lägena (okastrerad som kastrerad) förutom valpar? (och nej jag skulle aldrig behålla valparna om det vart min tik som tjuvparade sig)

Annons:
vallhund
2016-05-07 10:42
#7

#6 Du hittar en länksamling i tråden jag länkade till i #5

Det finns inga rätt o/e fel, du måste själv komma fram till vad du anser bäst för din hund.

Min åsikt är inte mer rätt än någon annans, förutom att jag drar slutsatser utifrån fakta.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: