Annons:
Etikettproblembeteenden
Läst 510 ggr
LuLeLo
2016-03-26 23:18

Hur var er vovve när den var som värst?

Hur illa var er hund när den var som värst? Var den valp eller unghund? Vad gjorde vovven? Dela med dig av din storytime!

Tass Josephine

Annons:
Mika-S
2016-03-27 20:40
#1

Intressant fråga!  

Min collie fick jag hem vid sex månader så jag var inte riktigt med under hans riktiga valptid.  Men jag skulle nog säga att Castor var som värst vid 1-1,5år. Vi hade stora problem med hans rädslor då, människor, speciellt män var riktigt obehagliga och hans rädslor kunde visa sig i aggression vilket gjorde att situationen var riktigt jobbig.  Han låg under denna period även rätt högt i stress och hade riktigt svårt i jobbigare miljöer, bara att t.ex. gå up för trappor kunde vara läskigt.  Idag, 1,5 år senare märks nästan aldrig något av dessa problem längre av. Folk tycker han om eller i alla fall accepterar nuförtiden. Stress är inget problem idag men han är tyvärr fortfarande miljökänslig. Idag vet jag dock hur jag ska styra det så att han är så lugn och stabil som möjligt i miljöerna.  

Kelpien är än så länge endast 6 månader och var varit en ganska enkel valp. Har en bra avknäpp och sover! Det "jobbiga" har väl varit det eviga bitandet, hans lätthet till att bli arg i helt onödiga situationer,  vaktandet och hans dåliga impulskontroll, men detta är inget annat än vad jag förväntade mig av en kelpie från "de extremare linjerna".

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Guldhund
2016-03-27 21:17
#2

Salsa (mops) har helt ärligt inte varit så jobbig alls. Det värsta jag kan komma ihåg att hon gjort är att hon har klöst på en toalettrulle 😂
Sen har hon väl ganska lätt fått överslag när jag gått med bara ben. Hon har lixom gått igång på mina knäveck, armveck, armhålor och vader. Men det har alltid varit lätt att stoppa

LuLeLo
2016-03-28 22:49
#3

Intressanta svar och att se hur mycket det kan skilja sig mellan mer arbets-/sportavlade hundar och sällskapsavlade hundar!

Lotus är iofs sällskapsavlad men jag kan tycka att han var lite jobbig i perioder. Vid 1 år var han nog värst, då sket han totalt i vad koppellydnad hette, gick upp i varv som tusan på vissa promenader och rusade bara runt, runt okontaktbar, var ganska stressad och uppe i varv i vissa vardagssituationer (typ när man kom hem från prommisen), och var allmänt olydig och jobbig xD. Nu var det 2 år sen han var så ung (herre vad tiden går!), så mycket är glömt tyvärr.

Tass Josephine

amandatherese
2016-03-30 10:55
#4

Helix är nog mitt uppe i sitt värsta just nu, han fyllde nyss ett år. Expert på att stänga av öronen vid träning, så vissa dagar får vi ofrivilligt slappardagar för att mitt tålamod ska hålla xD

ipopuma
2016-03-31 08:53
#5

Puma hade en unghundsperiod där vi var nog nära att nästan lämna tillbaka henne XD. Förstörde allt! Var helt rabiat helt omöjlig. Förutom när hon tränade den lilla jävel till träningsnarkoman. Nä det var en period där man funderade på "hmm hon hade blivit en snygg dörrmatta visst hade hon?" Men det  avtog och nu är hon bättre. XD Hormoner usch usch

Upp till toppen
Annons: